PROGRAM PROMOCJI ZDROWIA PSYCHICZNEGO „PRZYJACIELE ZIPPIEGO” - szkolenie stacjonarne.
Program „Przyjaciele Zippiego”oferowany jest przy współpracy z Centrum Pozytywnej Edukacji w Warszawie, które jest koordynatorem programu w Polsce.
M
oże być realizowany na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Przyjaciele Zippiego szkolenie ma na celu promocję zdrowia psychicznego i dobrego samopoczucia małych dzieci, poprzez rozwój ich umiejętności komunikacyjnych i społecznych, ułatwiających dobre funkcjonowanie w grupie, nawiązywanie przyjaźni, radzenie sobie z problemami i trudnościami.
Program uczy dzieci jak radzić sobie z codziennymi problemami, jak nazywać uczucia, jak o nich rozmawiać oraz jak najlepiej dobierać sposoby radzenia sobie. Program zachęca również do współpracy i pomagania innym dzieciom.
Program uczy dzieci:
- Jak określać własne uczucia i jak o nich rozmawiać
- Jak mówić to, co chce się powiedzieć
- Jak słuchać uważnie
- Jak prosić o pomoc
- Jak nawiązywać i utrzymywać przyjaźnie
- Jak radzić sobie z samotnością i odrzuceniem
- Jak mówić przepraszam
- Jak radzić sobie z prześladowaniem
- Jak rozwiązywać konflikty
- Jak radzić sobie ze zmianą i stratą, miedzy innymi ze śmiercią
- Jak adaptować się do nowych sytuacji
- Jak pomagać innym
,,APTECZKA PIERWSZEJ POMOCY EMOCJONALNEJ” - szkolenie stacjonarne
Program „Przyjaciele Zippiego”oferowany jest przy współpracy z Centrum Pozytywnej Edukacji w Warszawie, które jest koordynatorem programu w Polsce.
PROGRAM PROMOCJI ZDROWIA, UCZĄCY OPTYMIZMU I RADZENIA SOBIE Z TRUDNOŚCIAMI ,,APTECZKA PIERWSZEJ POMOCY EMOCJONALNEJ " jest adresowany do dzieci
w wieku 8-12 lat.
Gdy ktoś się zrani lub skaleczy sięga do apteczki pierwszej pomocy medycznej, by szybko opatrywać rany, zaklejać plastrem zadrapania lub podać leki uśmierzające ból. A co się dzieje, jeśli mamy do czynienia ze zranieniem emocjonalnym?
Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej jest potrzebna, by pomóc nie tylko leczyć rany duszy, ale by również odzyskać dobry humor, nadzieję i nabywać odporność psychiczną.
Celem programu APTECZKA PIERWSZEJ POMOCY EMOCJONALNEJ jest rozwijanie w dzieciach podstawowych umiejętności społecznych i emocjonalnych oraz przygotowanie do radzenia sobie z trudnościami. Korzystając z założeń psychologii pozytywnej, sformułowanych przez amerykańskiego psychologa Martina E.P. Seligmana, przyjęto, że optymizmu można się nauczyć, a postawa optymizmu może prowadzić do szczęśliwego i satysfakcjonującego życia.
Program składa się z 10 części tematycznych, które koncentrują się na kształtowaniu pozytywnych postaw i zachowań, poprzez rozwijanie odporności psychicznej oraz optymistycznego podejścia do życia.
- Apteczka skarbów – jak leczyć rany duszy?
- Optymizm – myśl pozytywnie, wtedy jest łatwiej!
- Przyjaźń – okazuj miłość i przyjaźń!
- Kreatywność – ucz się całe życie, odkrywaj i wzmacniaj swoje talenty!
- Wytrwałość - nie poddawaj się, sukces w życiu to bieg na długi dystans!
- Zdrowie fizyczne - dbaj o zdrowie i ćwicz codziennie – to poprawia samopoczucie!
- Szczerość – nie komplikuj niepotrzebnie swojego życia!
- Życzliwość – próbuj zrozumieć i wspierać innych!
- Wdzięczność – okazuj wdzięczność za wszystko co cię spotyka!
- Marzenia – Wyznaczaj sobie cele i podążaj za marzeniami!
,,PROGRAM DOMOWYCH DETEKTYWÓW czyli Jaś i Małgosia na tropie”
Przeznaczony dla: uczniów klas IV i V szkoły podstawowej.
Szkolenie z zakresu wczesnej profilaktyki alkoholowej przygotowuje wychowawców oraz pedagoga szkolnego do bezpośredniej realizacji programu w swoich klasach.
Czas trwania: 8 godzin zegarowych (szkolenie podstawowe) lub 12 godzin zegarowych ( szkolenie rozszerzone).
Koszty: 1. Koszt szkolenia podstawowego grupy 15-17 osób: 1950zł brutto/rozszerzonego – 2680zł brutto.
Cena zawiera: szkolenie i konsultacje w trakcie realizacji programu, zaświadczenia, materiały dodatkowe.
2. Zamawiający szkolenie samodzielnie zamawia materiały dla uczestników w Sekcji Wydawnictw Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie , tel.: (22) 45 82 704 ; fedak@
ipin.edu.pl.
Materiały może również zamówić prowadzący szkolenie.
Program opracowany przez Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie.
,,FANTASTYCZNE MOŻLIWOŚCI”
Przeznaczony dla: klas VII - VIII szkół podstawowych.
Szkolenie z zakresu wczesnej profilaktyki alkoholowej przygotowuje wychowawców oraz pedagoga szkolnego do bezpośredniej realizacji programu w swoich klasach.
Czas trwania: 8 godzin (szkolenie podstawowe) lub 12 godzin ( szkolenie rozszerzone)
Koszty: 1. Całkowity koszt szkolenia podstawowego grupy 15-17 osób: 1950zł brutto/rozszerzonego – 2680zł brutto
Cena zawiera: szkolenie i konsultacje w trakcie realizacji programu, zaświadczenia, materiały dodatkowe.
2. Zamawiający szkolenie samodzielnie zamawia materiały w Sekcji Wydawnictw Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie ,tel.: (22) 45 82 704 ; fedak@
ipin.edu.pl.
Materiały może również zamówić prowadzący szkolenie.
Program opracowany przez Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie.
„INTERWENCJA PROFILAKTYCZNA W SZKOLE”
A/ Część pierwsza – dla rad pedagogicznych. „Interwencja wobec uczniów sięgających po substancje psychoaktywne, jako element szkolnego programu profilaktyki”.
Przeznaczony dla: wszystkich osób z rady pedagogicznej
Założenia i cele
- Prezentacja metody profilaktycznej wobec uczniów sięgających po substancje psychoaktywne,
- Zainicjowanie procesu wprowadzania metody interwencji do szkoły,
Czas trwania: 5 godzin dydaktycznych.
Koszt: realizacja warsztatu - 950zł brutto
B/ Część druga – warsztat dla nauczycieli i pedagogów szkolnych. „Interwencja profilaktyczna wobec ucznia eksperymentującego ze środkami psychoaktywnymi”
Przeznaczony dla: osób zainteresowanych wprowadzaniem metody w szkole.
Założenia i cele
- Przekazanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do prowadzenia interwencji,
- Ćwiczenie umiejętności związanych z przeprowadzeniem interwencji profilaktycznej
Czas trwania: 13-14 godzin zegarowych– 2 dni.
Koszt: materiały, realizacja warsztatu - 2800zł brutto
Program opracowany przez Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie.
WARSZTAT „SPÓJRZ INACZEJ” dla nauczycieli klas IV-VIII (55 godzin – w dwóch częściach: 35 + 20)
Program „Spójrz Inaczej”oferowany jest przy współpracy ze Stowarzyszeniem Psychoprofilaktyki ,,Spójrz Inaczej" w Starachowicach.
Cele szkolenia:
- przygotowanie uczestników do prowadzenia z dziećmi w klasach IV-VIII zajęć wychowawczo-profilaktycznych wg Programu „Spójrz Inaczej”
- poznanie podstaw prawidłowej komunikacji z dziećmi i młodzieżą
- nabycie umiejętności konstruktywnego rozwiązywania problemów w pracy z grupą
- zdobycie wiedzy na temat środków uzależniających i profilaktyki uzależnień.
Spójrz Inaczej Szkolenie przeznaczone jest dla nauczycieli, wychowawców, pedagogów, psychologów, pracujących z dziećmi
i młodzieżą z klas IV-VIII.
Tematyka zajęć:
- podstawowe umiejętności psychologicznego kontaktu z dziećmi młodzieżą,
- poznanie celów, treści i metod programu „Spójrz Inaczej”,
- praktyczne poznanie i ćwiczenie scenariuszy zajęć,
- rozwiązywanie sytuacji trudnych w pracy z klasą,
- profilaktyka i mechanizmy uzależnień, środki uzależniające.
Koszt szkolenia (w grupie 12-14 osobowej)
- 12100 brutto dla grupy
- 864,3 zł od osoby ( w przypadku mniejszej liczby uczestników koszt wzrasta)
Powyższe koszty obejmują: przeprowadzenie szkolenia, materiały dodatkowe dla uczestników
Uwaga:
- uczestnicy lub organizatorzy szkolenia ponoszą dodatkowo koszt zakupu 2 podręczników – 90 zł/osoba.
- podczas 6 dniowych warsztatów „Spójrz Inaczej” - dwa dni szkolenia to zajęcia w szkole prowadzone przez uczestników warsztatu i omawianie ich przebiegu, w związku z tym do organizatorów warsztatu należy umożliwienie przeprowadzenia takich zajęć. Szczegóły organizacyjne ustalane są bezpośrednio z trenerem prowadzącym szkolenia.
WARSZTAT „SPÓJRZ INACZEJ” dla nauczycieli klas I-III
Czas trwania szkolenia – 35 godz. dydakt. (3,5 dnia)
Forma – warsztat w małej grupie ( do 12 - 14 osób)
Uczestnicy: nauczyciele, wychowawców, pedagodzy, psycholodzy, pracujący z dziećmi z klas I-III.
Koszt szkolenia : 7700,00 zł brutto (koszt szkolenia całej grupy)
- uczestnicy lub organizatorzy szkolenia ponoszą dodatkowo koszt zakupu podręcznika – 45zł/osoba.
Informacja o programie „Spójrz Inaczej”
- Jest to autorski program zajęć wychowawczo-profilaktycznych dla uczniów wszystkich klas szkoły podstawowej i gimnazjum, opracowany przez, A. Kołodziejczyka, E. Czemierowską i T. Kołodziejczyka. Został opublikowany w 1993 roku, od tej pory jest wprowadzany na terenie całego kraju.
- Program jest rekomendowany przez Państwową Agencję Rozwiązywania problemów Alkoholowych, jego skuteczność została potwierdzona na podstawie badań.
- Zawiera scenariusze zajęć do systematycznej pracy z wszystkimi klasami szkoły podstawowej w ciągu całego roku szkolnego (około 25godzin lekcyjnych na każdą klasę).
- Celem zajęć jest nauczenie dzieci rozumienia siebie i innych, lepszego radzenia sobie z różnymi problemami, umiejętności współżycia z innymi i znajdowania w sobie oparcia w trudnych sytuacjach, tak aby w przyszłości nie sięgały w tym celu po środki uzależniające.
- Program obejmuje pięć działów tematycznych: 1.Przeżywanie i wyrażanie uczuć i emocji 2.Budowanie poczucia własnej wartości 3.Funkcjonowanie w grupie 4.Rozwiązywanie problemów i konfliktów 5.Dbanie o swoje zdrowie i profilaktyka uzależnień
Programy „Spójrz inaczej” i „Spójrz inaczej na agresję” powstały w starachowickim środowisku pedagogów, psychologów i socjologów. Ich autorami są Andrzej Kołodziejczyk, Ewa Czemierowska – Koruba i Tomasz Kołodziejczyk.
Treści programów wspierają wychowanie, wspomagając rodziców w ochronie dzieci przed ryzykownymi zachowaniami, uczą też młodych ludzi, jak nawiązywać i utrzymać dobre relacje z innymi i konstruktywnie rozwiązywać sytuacje trudne. Odwołują się do poszanowania wartości, bazując na doświadczeniach, przeżyciach i realiach rodzimej rzeczywistości. Wykorzystują doświadczenia nauczycieli i rodziców i - zgodnie z ich sugestiami - uwzględniają potrzeby polskich dzieci i młodzieży. Dla nauczycieli stanowią pomocne narzędzie w realizacji działań profilaktycznych z wychowankami w klasach, do prowadzenia których są zobligowani.
Zajęcia w programie „Spójrz inaczej” ułożone są w cykle - ok. 20 scenariuszy dla każdej klasy, od I do VIII klasy szkoły podstawowej, do zrealizowania w ciągu roku podczas zajęć z uczniami.
Program „Spójrz inaczej na agresję” stanowi poszerzenie treści programu „Spójrz inaczej” o problematykę edukacji profilaktycznej w zakresie zapobiegania agresji i przemocy w szkole i zawiera 12 scenariuszy zajęć dla uczniów starszych klas szkoły podstawowej.
Zajęcia w obu programach prowadzone są metodami aktywnymi tzn. w taki sposób, aby umożliwić uczniom aktywne doświadczanie i przeżywanie tego, co jest tematem zajęć, a następnie podsumowanie i opracowanie zdobytych doświadczeń.
Program „Spójrz inaczej” jest obecny w profilaktyce od lat dziewięćdziesiątych, ciesząc się zainteresowaniem i powodzeniem wśród uczniów, rodziców i nauczycieli. Od tego czasu trenerzy naszego Stowarzyszenia przeprowadzili w Polsce około 1700 szkoleń, szkoląc blisko 22 tysiące nauczycieli.
Przygotowaniem do realizacji programów z uczniami są specjalistyczne warsztaty umożliwiające ich uczestnikom doskonalenie umiejętności wychowawczych i nabycie merytorycznej wiedzy niezbędnej do realizacji programów „Spójrz Inaczej”.
Nauczyciele - realizatorzy programu „Spójrz inaczej” - wskazują na wiele pozytywnych efektów osiąganych przez uczniów - absolwentów naszych programów, w tym na:
- lepsze rozumienie i akceptację siebie oraz umiejętność wyrażania swoich uczuć,
- wzrost poczucia własnej wartości,
- lepsze rozumienie innych ludzi,
- zdobycie umiejętności prawidłowej komunikacji z innymi,
- lepsze przystosowanie dzieci do wymagań szkolnych, większą otwartość uczniów i gotowość do współpracy z kolegami/ koleżankami,
- zmniejszanie się częstości zachowań problemowych w klasie
- zdobycie umiejętności konstruktywnego rozwiązywania sytuacji trudnych i konfliktowych w kontaktach z innymi,
- zdobycie umiejętności samodzielnego dbania o zdrowie i podejmowania właściwych decyzji zdrowotnych oraz umiejętności podejmowania właściwych decyzji w sprawie używania substancji psychoaktywnych.
Obserwacje i spostrzeżenia realizatorów potwierdzają badania skuteczności i efektywności naszych Programów, prowadzone między innymi przez
dr Krzysztofa Ostaszewskiego z Instytutu Neurologii i Psychiatrii w Warszawie oraz przez
prof. Marię Deptułę i członków jej zespołu z Uniwersytetu im. Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.
Wyniki badań wskazują na:
- zmniejszenie się odsetka dzieci odrzucanych przez rówieśników i izolowanych,
- polepszenie stosunku emocjonalnego dzieci do swoich kolegów i koleżanek w klasie, wzrost tolerancji dla innych uczniów,
- korzystne zmiany w zakresie pozycji dzieci w klasie szkolnej,
- korzystne zmiany w wiedzy dotyczącej zachowań służących zdrowiu
- poszerzenie wiedzy o substancjach chemicznych mogących stanowić zagrożenie dla zdrowia.
Program „Spójrz inaczej” posiada rekomendacje Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Krajowego Biura d.s. Przeciwdziałania Narkomanii oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej.